03.07.2014

Penelope Peplum

Gjennom Instagram kom jeg over en nettside/blog med mange fine mønstre: See Kate Sew. Her finnes det mønstre til kjoler, topper og gensere til bade voksne og barn. Jeg synes det er mest behaglig å ha på klær i jersey og falt derfor med en gang for et mønster som heter Penelope Peplum. Når mønsteret også fantes til barn (Pipa Peplum) så fant jeg ut at jeg bare måtte kjøpe den. Kanskje jeg en dag skal sy en lik til Inara og meg?

For å lage denne (jeg sydde den i str S som passer perfekt) brukte jeg under 1 m stoff! Jeg hadde egentlig tenkt å lage den i et nydelig elefantstoff fra Håndlaget av Ingrid (se her), men jeg synes det var litt skummelt å prøve nytt mønster med så fint stoff man akkurat har nok av. Derfor var jeg glad at jeg fant dette stoffet på Stoff og Stil sitt restebord til en billig penge. Jeg synes det ble bra med grafisk mønster også!


Mønsteret er veldig enkelt å forstå og jeg må være ærlig å si at jeg nesten ikke leste syveiledningen. Passformen var veldig bra og jeg trengte ikke å gjøre noen endringer. Rynkene på underdelen begynte også rett under midjen så det var perfekt!

 
 
 
 
Fôret til halsen måtte syes sammen først for så å sy det fast rundt halsen på genseren. Etter det forklarte veiledningen at man måtte sy i skuldersømmen for at fôret skal sitte fast. Det synes jeg ble litt tungvinnt (men jeg matte prøve siden veiledningen forklarte det slik). Neste gang skal jeg først sy fôret på for- og bakstykket hver for seg for så å sy skuldersømmen til slutt som gjør at fôret sitter fast, jeg tror det blir mye enklere og finere.

 

Nå gleder jeg meg til å sy en til i dette elefantstoffet og hvis det er mer stoff igjen, så skal Inara få en lik :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar